Sitges icono

Màrqueting i Comunicació per a negocis locals

Els canvis d’hàbits de consum: (article de l’Eco de Sitges del 21 de novembre de 2014)

Una parella de turistes van buscar a internet per fer una escapada i van triar un hotel de Sitges pels bons comentaris d’altres clients, ara es passegen per Sitges i es van fent fotos que van penjant a les seves xarxes socials. Volen anar a sopar i busquen en el seu mòbil un restaurant a prop. Tornaran al seu país i afegiran els seus comentaris a la web a on van fer la reserva i comentaran la seva experiència amb els seus parents, amics i companys de feina, a través de les xarxes socials.

A aquest fenomen, s’anomena: “SoLoMo”. Accions de comunicació basades en la integració i coordinació de les Xarxes socials (Social), dins d’un àmbit geogràfic determinat (Local) i per a dispositius mòbils (Mobile).

Els seus consumidors, els seus futurs clients, han canviat la manera de buscar els productes i serveis. Els dispositius mòbils ja constitueixen la primera porta d’accés a internet, per sobre dels ordinadors. Els usuaris d’internet considerats “freqüents” (accés a internet com a mínim un cop per setmana en els darrers tres mesos) ja representen el 71,2% de la població espanyola i el 51,1% participa en les xarxes socials.[1]

Esteu preparats per aquest canvi d’hàbits?

Sempre heu d’estar preparats als canvis, perquè són constants i per comprovar si hi esteu, feu-vos aquestes preguntes: Teniu pàgina web? Està adaptada perquè es visualitzi bé en tots els dispositius mòbils? Si feu una cerca a Google amb el nom del negoci, apareix en la primera pàgina com a resultat de la cerca? I si en lloc del nom hi poseu una paraula clau genèrica, com: “Hotel en Sitges” o “Restaurante en Sitges”, també surt a la primera pàgina de Google?. El vostre negoci, té presència i visibilitat en les xarxes socials?. Si les respostes han estat positives, us felicito, continueu treballant en aquest sentit, però si no, ja teniu per on començar.

10 Accions de màrqueting local:

Què fer? A continuació us proposo una sèrie d’accions que en el seu conjunt, constitueixen un Pla de Màrqueting pensat per a negocis d’àmbit local.

  1. Pensar. Si, si. Pensar, reflexionar, analitzar i aturar-se un moment per respondre en què, el vostre negoci, és millor i en què és diferent. Per què els clients us han d’escollir i per què en quedaran satisfets?. Tot professional que té i està al capdavant del seu negoci, ja fa el millor, perquè si no ho fa, no sobreviurà. Però com que tot va canviant, aquestes preguntes sempre son vigents.
  2. Fer una pàgina web. Que reflecteixi de la millor manera possible, els vostres valors i el vostre posicionament: en què sou millors i diferents. Poseu contingut a la web, escriviu un bloc, feu entrades sobre el que feu, com ho feu,…. i distribuïu aquests continguts a través de les xarxes socials. Trieu bé les paraules clau, per les quals voleu aparèixer com a resultat d’una cerca a Google i genereu continguts relacionats amb aquestes paraules clau (que han de coincidir amb el vostre nom, productes i serveis).
  3. Presència en les xarxes socials: obriu comptes en les xarxes socials més adients pel vostre negoci i els vostres clients. Facebook és la més utilitzada pels particulars, però també pot ser interessant Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, entre d’altres. Un vídeo publicat a Youtube i distribuït a través de Facebook pot donar molt bons resultats.
  4. Utilitzar els serveis gratuïts d’informació: doneu d’alta els vostres negocis a Google + i Google My business, els quals permetran augmentar molt la visibilitat dels vostres negocis com a resultat de cerques i a les guies d’àmbit local que ja donen informació sobre els serveis locals.
  5. Organitzar actes, festes i/o participar en els que es fan a Sitges: us serviran per generar continguts en la pàgina web i distribuir-los a través de les xarxes socials i també per connectar amb els vostres clients. Us ajudaran a assolir més “Amics” i simpatitzants a través de les xarxes socials. Us serviran per fidelitzar als vostres clients.
  6. Fer publicitat en els mitjans d’àmbit local: poseu banners en els llocs web informatius de Sitges, contracteu publicitat en el diari local i els diaris d’àmbit comarcal. També podeu fer bustiades o encarts de les informacions en els diaris i revistes, entre altres opcions.
  7. Mantenir el contacte amb els vostres clients i amics: coneixeu i teniu el correu electrònic i/o el mòbil dels vostres clients?. Doncs ja podeu començar a desenvolupar una petita base de dades[2] i mantenir un contacte amb una periodicitat adient, sigui per correu electrònic, missatges pel mòbil, carta, Twitter o Facebook, però cal mantenir el contacte i la relació.
  8. Fixar objectius: tant quantitatius com qualitatius. Són tan importants uns com els altres. Objectius quantitatius de resultats en captació de clients, volum de vendes, nombre de seguidors en les xarxes socials,… i objectius qualitatius com percepció i imatge de marca, comentaris en les xarxes socials, entre d’altres.
  9. Fixar un pressupost i mesurar els resultats: el 38% dels negocis locals fan una inversió mitjana inferior als 200€ mensuals[3]. Sigui l’import que sigui, fixeu-lo i analitzeu aquelles accions que generen el més gran retorn de la inversió (ROI) per anar millorant cada vegada més en el pla d’accions a fer.
  10. Fer un pla de màrqueting pel vostre negoci local: el primer punt era per pensar, el darrer és per executar tot el que s’ha anat proposant, però mitjançant un pla de forma ordenada en el temps. Ara que estem en el mes de novembre, és un bon moment per començar a preparar el pla pel 2015. O encara us penseu que els clients us entraran sempre per la porta sense fer res?

Xavier Duran



[1] Institut Nacional d’estadística sobre l’ús de les TIC a Espanya. Dades 2014.

[2] Segons els requisits legals de la Llei de protecció de dades. Demanant sempre el seu consentiment. Per més informació: www.apd.cat

[3] Yodle small business survey. EEUU 2013.