Eco de Sitges. Article Xavier Duran

Apple, Google, Coca-Cola..Barcelona, Sitges: Què és una marca?

Article publicat a l’Eco del 14 de març de 2014.

Apple, Google, Coca-Cola… Barcelona. Què és una marca?

Tots estem en contacte permanent amb tot tipus de marques, les coneixem, les reconeixem i tenim una idea més o menys semblant del que representen i ens aporten com a consumidors.

Però què és una marca?

Una marca és molt més que tan sols un logotip, un producte o un servei. El lloc que ocupa una marca es troba en les ments i els cors dels seus consumidors. Una marca es fa a partir d’històries i experiències que, finalment, acaben creant sentiments; quan moltes persones els comparteixen, la marca floreix.

És un món de percepcions i de posicions. Per a la majoria de nosaltres, Volvo ocupa l’espai del cotxe segur.

Tot i que el títol inclou les més grans marques (segons Interbrand. Best Global Brands 2013), les marques poden ser de productes, serveis, empreses, ciutats, pobles,… però també de persones físiques com famosos, professionals o qualsevol de nosaltres, perquè nosaltres som la nostra pròpia marca.

Però, com es construeix una marca?

Posem per exemple que la marca que volem crear, som nosaltres mateixos. Doncs ja tenim el primer pas: la marca som nosaltres i tenim nom i cognoms. Si posem el nostre nom a Google, qui hi apareix?, nosaltres?, Ah! no sortim, oi?, Si?, Com sortim?, La informació que apareix de nosaltres, coincideix amb el que volem que surti?

Si no es així, hem d’escriure la nostra definició com a marca. Què sabem fer? Quina experiència tenim? Què podem oferir com a professionals o persones? Què volem assolir personal o professionalment? Us asseguro que és un bon exercici i més difícil del que sembla…

Be, doncs ja podem començar: podem comprar el domini del nostre nom (per exemple: Xavier Sala i Martin té el domini: salaimartin.com). Tenim xarxes socials?, Quines?, Són les més adients per transmetre el que volem? (la nostra definició). Enllaçar la nostra pàgina web amb les nostres xarxes socials, és una de les primeres accions a fer.

Crear continguts en la nostra pàgina web, crear articles i fer entrades d’informació en el bloc de la mateixa pàgina web i utilitzar les xarxes socials per moure, viralitzar aquests articles per generar tràfic cap a la nostra pàgina web.

A partir d’aquí, no hi ha misteris, treballar i treballar i treure temps per escriure, invertir temps per seguir generant continguts de forma coherent amb el que volem que els nostres amics, parents, seguidors, clients, volem que percebin de la nostra marca, la nostra pròpia marca.

Si posem com exemple el nostre poble, Sitges. La marca Sitges, té un significat per molta gent, clarament diferent als altres pobles de la comarca. És el seu posicionament, la posició que ocupa en la ment dels seus visitants, turistes, etc,.. que la identifiquen amb una sèrie de conceptes, de valors i que molts d’ells coincideixen; formant l’essència de la seva personalitat i amb ella, la seva imatge de marca.

Però no sempre ha estat la mateixa. A l’època de Santiago Rusiñol en tenia una, amb el boom turístic dels anys 60, una altra i avui dia, una altra. Les marques evolucionen com tot, però les marques poden evolucionar a millor com a pitjor en funció del que facin.

No ens serà gaire difícil imaginar quina imatge tindria ara Sitges si a primera línia de mar, hi tinguéssim edificis de 20 plantes com en altres pobles turístics de la costa.

Tots som conscients i admirem el canvi que ha fet Barcelona des dels Jocs Olímpics i com ara es parla de la punyent Marca Barcelona, que no tan sols és una atracció turística sinó també econòmica.

Totes les decisions que es prenen afecten a la imatge de Sitges i ajuden a construir una marca o destrossar-la. Uns events –com la setmana vinent el Festival de Patchwork– atrauen un cert públic objectiu i unes empreses que contribueixen a associar a una marca amb uns valors, uns sentiments i unes experiències, que queden fixades en les ments i els cors dels nostres visitants i de tots els sitgetans.

Sitges ha de seguir mantenint aquells events més emblemàtics, cuidar-los, millorar-los, de la mateixa manera que n’ha de crear de nous, en funció del que volem que sigui la Marca Sitges.

Xavier Duran