Article Eco de Sitges de Xavier Duran 20150117

Estrategia: David “i” Goliat. Sitges “i” Barcelona

David i Goliat: Sitges i Barcelona…….i Tarragona?

49 David va ficar la mà al sarró, en tragué una pedra, brandà la fona i va encertar el filisteu al mig del front. La pedra se li va clavar al front i ell caigué de cara a terra. 50 David havia vençut el filisteu i l’havia mort només amb la fona i una pedra, sense empunyar l’espasa. (1r Samuel 17: 49-50)

Diu la història que Goliat era el guerrer més fort de l’exèrcit dels filisteus i es va avançar per lluitar contra el millor guerrer de l’exèrcit israelià. Per l’exèrcit israelià es va presentar David, un noi jove, pastor, lluny de la imatge d’un guerrer, però va guanyar en una batalla, a priori, totalment desigual i amb clara desavantatge.

L’estratègia de l’exercit israelià per guanyar aquella batalla, davant la impossibilitat d’igualar-lo en força, va ser de no enfrontar-se amb les mateixes armes que l’enemic, sinó treure el màxim profit de les seves armes. En aquest cas David representa: agilitat, flexibilitat, rapidesa, habilitat. Tot el contrari d’un Goliat: enorme, fort però pesat, poc àgil, poc ràpid ni flexible.

Barcelona està de moda i representa el nostre Goliat al nord de Sitges, la qual ha triplicat en 20 anys el nombre de turistes, passant de 2,45 milions l’any 1993 als 7,57 milions en el 2013. L’ocupació hotelera ha augmentat del 54% al 77% així com les pernoctacions s’han multiplicat per quatre. Segons informa Turisme de Barcelona i en veu del president del Gremi d’Hotels, el Sr. Jordi Clos, Barcelona vol assolir la màgica xifra de 10 milions de turistes a l’any. Perquè el turisme, a més de ser un motor de creació de riquesa i d’emprenedoria, estè sent un salvavides a la crisi econòmica actual.

L’augment del turisme d’oci com del turisme de negocis (fires, festivals i congressos) atrau les inversions privades i aquestes milloren l’oferta en tots els àmbits, que alhora atrauen a més turistes. La gent crida a la gent i aquesta a la inversió i així es posa en marxa el cercle virtuós.

Tarragona, l’altre Goliat al sud de Sitges, també s’està posant de moda. I més que s’hi posarà si analitzem tot el que està fent: Jocs del Mediterrani de 2017. L’oferta creixent i cada vegada més qualitativa d’espectacles de Port Aventura, amb el Cirque du Soleil, cada estiu i amb continuïtat prevista fins al 2020. La inauguració del primer parc temàtic de la marca Ferrari prevista pel 2016 i si amb tot això no fos poc, el projecte Barcelona World (que des del meu punt de vista és un error d’utilització de la marca Barcelona), representa un impressionant projecte immobiliari i d’oci, que té previst que generi uns 10 milions de visitants l’any.

Tarragona ja ha començat a crear el seu cercle virtuós que la fama genera més fama, els visitants més visitants i els diners més diners i com a conseqüència, més llocs de treball i més benestar.

Si Barcelona com Tarragona assoleixen aquests objectius i consoliden Catalunya com un dels destins turístics més importants a escala mundial, lluny de representar una amenaça, és una GRAN OPORTUNITAT PER SITGES.

Si, si, una gran oportunitat. No hem de tenir por ni pensar que no tenim res a fer. Tot al contrari. El que no ha de fer Sitges és lluitar contra aquests Goliats ni no fer res, a l’espera de rebre les engrunes que els hi sobrin. Sitges ha de fer com David, utilitzar de la millor manera possible els seus valors, les seves característiques diferencials per crear una oferta única.

Sitges és i serà la població més bonica de la costa entre Barcelona i Tarragona i una de les més boniques de tota Catalunya. La proximitat a l’aeroport de Barcelona la fan ideal per a la celebració d’esdeveniments d’àmbit tant estatal com internacional.

Sitges ha de seguir creant esdeveniments que potenciïn la Marca Sitges i treballar a 3 nivells:

  1. Consolidació: assegurar que els esdeveniments més importants de Sitges obtenen els recursos necessaris per seguir funcionant i fer-los encara més grans, com seria el cas del Festival de Cinema Fantàstic.
  2. Potenciació: potenciar esdeveniments ja existents, com el Corpus. I si no, reflexioneu com Girona ha creat el seu “Temps de flors”, amb enorme èxit i un impacte econòmic de més de 8 milions d’euros per la ciutat. Es pot fer més gran la Festa de la Verema?, Podem millorar el Carnaval?,…
  3. Creació de nous esdeveniments: innovar, renovar l’oferta i atraure a nous públics objectius en funció del que vulguem assolir com a població i com a Marca.

Considero que Sitges és una població que ha de tenir una oferta per diversos públics objectius: sol i platja, oci, cultura, esport i per sectors tant privats com professionals i repartir-los durant tot l’any, però ha de concentrar-se en un segment que li sigui el més interessant per evitar la dispersió, posicionar-se en una oferta prioritària i avançar tots junts en la mateixa direcció.

Sitges la ciutat de………..?

Xavier Duran