Xavier Duran programa FMSitges14

La Marca: “Festa Major de Sitges”© (copyright)

La Marca: “Festa Major de Sitges”© (copyright)

Tothom qui em coneix, sap que per mi, la Festa Major és, per tradició familiar[1] i per participació personal[2], quelcom més que una festa; per mi és tot sentiment, emoció, respecte, ….és PASSIÓ.

Però ara, per escriure aquest article, ho haig de fer com a professional del màrqueting i la comunicació, amb una mirada objectiva, el més objectiva possible, per presentar-vos una anàlisi dels avantatges que pot aportar convertir l’actual Festa Major de Sitges en Marca, tant per la Festa Major com per la seva contribució en el desenvolupament de la Marca Sitges.

Quan un esdeveniment o una ciutat es converteixen en una Marca.

Tots coneixem marques comercials que associem a productes i serveis, però també  els esdeveniments i les ciutats es poden convertir en marques.

Sitges és una Marca, és un dels pobles més bonics de Catalunya que és fruit de la seva història, la seva cultura, de les seves tradicions i els seus valors. Valors que s’han forjat al llarg dels segles, fruit del treball dels mariners i dels pagesos que han cultivat la terra, la vinya, i que tant han condicionat la nostra gastronomia i la nostra mediterranietat. Tot això forma part de la nostra identitat.

Una marca es construeix a partir d’històries i experiències que es van instal.lant en la ment i els cors dels qui les viuen; quan aquestes persones comparteixen aquestes experiències, la Marca floreix.

La marca d’una població (poble, ciutat, regió, país o esdeveniment) no és més que la reputació que té i les associacions mentals que provoca entre els diferents públics, és el que s’anomena: posicionament (el lloc que ocupa en la ment del públic objectiu).

Aquest posicionament és la base de la seva diferenciació. Una diferenciació a partir de valors, de la seva capacitat de materialitzar els intangibles.

Un posicionament, una reputació, que evoluciona en el temps, de la mateixa manera que evoluciona tot: la societat, els productes, el turisme, la reputació d’altres poblacions similars i evoluciona també, en funció del que es fa, de com es fa i en funció dels objectius que es vulguin assolir.

Però és cert que crear una Marca d’un esdeveniment o d’una ciutat és més complicat que la d’un producte o servei perquè intervenen més actors diferents: ciutadans, polítics, funcionaris, empresaris, turistes, inversors externs, …els quals s’han de posar d’acord en un posicionament únic i diferencial, i aquí és a on s’ha de fer un esforç d’entesa i de generositat per a consensuar un objectiu superior, pel bé de tot el poble, el qual no és impossible, tal com ja han fet altres ciutats com Barcelona.

Una gran marca representa un gran avantatge competitiu

Una marca com la ciutat de Barcelona o un gran esdeveniment com uns Jocs Olímpics, representa un gran avantatge competitiu a l’hora de captar turistes, visitants professionals, organització de grans esdeveniments, inversions i clients, la qual cosa permet tenir una capacitat més gran per a generar ingressos i llocs de treball.

Convertir-se en una marca aporta beneficis, com poder ser Diferent (diferenciació) un objectiu tan preuat pels productes i també per les ciutats que volen destacar i assolir una imatge única i diferenciada d’altres ciutats; aquesta diferenciació, facilita la captació de turistes i d’inversors que veuen en aquesta ciutat una proposta clara de valor. La conseqüència primera és la generació d’ingressos per augment de la captació de visitants com per la seva predisposició a pagar un preu superior pels valors intangibles que representa. Aquestes ciutats necessiten unitat i consistència en les accions de comunicació que realitzen, per evitar dispersions i assegurar un missatge unificat i consistent a través de tots els esdeveniments i els mitjans de comunicació, en el temps.

El cercle virtuós de les coses ben fetes, representa desenvolupament i prosperitat, i una marca consolidada representa una plataforma de desenvolupament econòmic que alhora genera fidelitat entre els seus usuaris que repeteixen i la recomanen de forma totalment espontània.

La Festa Major de Sitges com a marca i la seva contribució en la marca Sitges.

La Festa Major de Sitges declarada com a Festa Tradicional d’Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya, és fruit de la història de Sitges i la màxima expressió de les nostres tradicions. Ens sentim molt orgullosos de la nostra Festa Gran, però la volem fer més grossa!.

Volem que obtingui encara més reconeixements oficials, com ser reconeguda com a Festa Patrimonial d’Interès Nacional o d’altres reconeixements i com més n’obtingui més gran serà i més s’anirà convertint en una marca, que aportarà més avantatges per si mateixa i per Sitges.

Com he posat abans, la Marca Sitges és fruit de moltes coses però també dels seus esdeveniments. El Festival Internacional de cinema Fantàstic, també és una marca que projecte Sitges al món. El Corpus, tan sitgetà!, el Ral·li de cotxes d’època (Declarat d’Interès Turístic Nacional), El Carnaval, …..

Sumar sempre és positiu i quants més i bons esdeveniments tingui Sitges que sumin en benefici de la Marca Sitges, millor. La suma de les marques dels esdeveniments de Sitges, construeixen la Marca Sitges.

En aquest article, es planteja la possibilitat de convertir la Festa Major de Sitges en una Marca, com Berga ha fet amb La Patum o com també ho han fet els Castellers de Catalunya, creant la marca Castells de Catalunya, fruit de la unió de totes les colles castelleres, sota una mateixa imatge.

La Marca: “Festa Major de Sitges” què  pot aportar a la Festa Major i a Sitges?

Coincidint amb criteris comuns, la Marca de la Festa Major de Sitges unificaria la presentació de si mateixa sota uns elements de comunicació: un logotip, una línia gràfica i un missatge comuns que és presentarien de forma consistent entre els diferents mitjans de comunicació i en el temps. Un dels motius principals per la creació d’una marca és la seva capacitat per a generar ingressos. Una marca pròpia pot incorporar articles de qualitat relacionats amb la festa, la venda dels quals pugui contribuir, en part, en el finançament de la festa a partir de l’homologació de productes i empreses participants.

La marca ha de ser capaç de dinamitzar i promocionar tots els productes adherits fent incrementar el seu volum de vendes i contribuir en la recuperació del patrimoni cultural i incentivar la creació de nous projectes que permetin una major difusió, promoció i finançament.

Una GRAN Festa Major de Sitges fa més GRAN Sitges.

Què cal fer per convertir “La Festa Major de Sitges” en una Marca?:

Les marques tenen noms, La Patum té un nom propi, i nosaltres tenim “La Festa Major de Sitges”, aquest és el seu nom, els sitgetans i sitgetanes, no l’hem batejada d’una altra manera així que crec que no cal inventar-ne cap de nou ara. Si algú té una proposta.. serà benvinguda.

El que també tenen totes les marques és un logotip. La nostra festa no en té. Un logo és una expressió única formada per imatges i lletres que serveix per identificar i diferenciar de forma clara i ràpida a una marca, esdeveniment, …. i dels valors que representa.

Caldria desenvolupar una pàgina web i unificar la presència de la marca en tots els mitjans de comunicació, incloses les xarxes socials.

També seria necessari alguna forma d’organització, existent o de nova creació, que doni forma legal a la iniciativa, la qual haurà de treballar per la marca a partir d’un pla de desenvolupament, unes directrius amb objectius, pressupost i responsables que s’encarreguin del seu assoliment.

Una marca per la Festa Major de Sitges ha de servir com han servit conceptes com el “made in…” o les “denominacions d’origen”, per transmetre una imatge de qualitat, d’ordre, d’organització, d’unió, de continuació de la tradició, tot i pensar en el seu manteniment al llarg dels segles i treballar perquè la nostra festa Gran es pugui viure a les escoles, inspiri als estudiants per fer treballs de recerca, font de captació de turistes amb un caire més cultural i com més gran sigui, més captarà l’interès de les empreses per esdevenir patrocinadores i col·laboradores de la Festa Major de Sitges i de tot Sitges.

Però la nostra Festa Major i Sitges com a marca, són l’expressió dels nostres valors: passió, respecte per les nostres tradicions, memòria, ètica, generositat i llibertat. Vosaltres també en podeu suggerir d’altres de valors, però aquests valors segur que ens ajudaran a gaudir al màxim aquesta Festa Major.

Visca La Festa Major de Sitges!. ©

Xavier Duran “Raio”

xavier@xavierduran.cat


[1] El meu besavi tocava el flabiol i el tamborí, es deia: Josep Duran en “Pep Capelles”, el meu avi era folklorista i timbaler, l’Antoni Duran, el “Raio” i el meu pare, geganter, Josep Duran, també “Raio”.
[2] Soc timbaler de l’Escola de Grallers de Sitges i continua la tradició familiar el meu fill Marc, tocant la gralla.