Que necessita Sitges per a convertir-se en una marca

Què necessita Sitges per a convertir-se en una marca

Què necessita Sitges per a convertir-se en una marca?

Benvolguts lectors, vosaltres com jo, penseu que Sitges ja és una marca, perquè tal com ja escrivia en l’article de l’Eco del passat 14 de març: “Una marca es troba en les ments i els cors dels seus consumidors. Una marca es fa a partir d’històries i experiències que, finalment, acaben creant sentiments…”.

Per convertir-se en una marca Sitges ha de seguir treballant a projectar al món la imatge que tots (si més no la majoria) volem per Sitges.

Els passos que cal seguir amb criteri, coherència i visió estratègica a llarg termini, són:

Primer pas: l’experiència del consumidor:

El primer pas perquè un producte, servei o en aquest cas una població esdevingui una marca, comença per l’experiència que els seus usuaris, consumidors obtenen amb el seu consum. Us heu preguntat mai quina és l’experiència que Sitges ofereix a un visitant que arriba per primera vegada a Sitges? Entenent per experiència en la seva forma més extensiva. Aquesta pregunta ens l’hem de continuar fent.

Segon pas: el posicionament:

És el concepte de la marca, la seva proposta de valor (tant dels valors tangibles com intangibles). Una proposta de valor que serveix de base de la seva estratègia de màrqueting i com a full de ruta per l’assoliment del posicionament desitjat en la ment dels consumidors. D’alguna manera, aquesta proposta de valor ha de respondre a la pregunta següent: Quina imatge volem transmetre a tothom i al món, de Sitges?

A títol d’exemple la proposta de valor de Red Bull és: “Beguda energètica per combatre la fatiga mental i física”, convertint-se en el lema publicitari que tots coneixem: “Red Bull et dona ales”. Red Bull amb el seu producte, proposta de valor i lema ha assolit el 70% de la quota de mercat de les begudes energètiques al món.

Tercer pas: el logotip (logo):

El logotip és un element fonamental per a comunicar els valors d’una marca, fa de record en la ment dels consumidors, ajuda a destacar i diferenciar-se de la competència i és, per sobre de tot, la seva cara visible.

En el procés de creació i desenvolupament d’una marca, cal respondre a les preguntes següents: Com vol que els consumidors identifiquin la marca?, Es vol que s’identifiqui per un nom, un logo (sols el símbol) o ambdós? Quin nom i símbol és el més adient?

Però abans d’avançar en aquest tema, a continuació teniu les definicions següents:

Logotip: és un element gràfic format per lletres (representació tipogràfica) i/o símbols (isotip) que serveixen per identificar a una entitat pública o privada i per comunicar aquells valors que es volen transmetre als consumidors.

Exemples de logotips sols tipogràfics: Google, Dell, Sony, Disney. Tipografies úniques i clarament identificables però sense cap símbol associat.

Exemples de logos sols simbòlics: Nike darrerament només comunica amb la seva “pipa” o la famosa llengua dels Rolling Stones, són suficients per saber de quina marca es tracta.

Definició d’eslògan (lema): és una frase, el més breu i expressiva possible que serveix com a complement per entendre la missió de l’empresa, què fa i com ho fa. Un reforç al posicionament de la marca.

Exemples d’eslògans: “Think Different” d’Apple, “Te gusta conducir” de la marca BMW o “Just do it” de Nike.

Definició de “Claim”: és més puntual i relacionat amb una campanya publicitària. Bé es cert que sovint es barregen aquests conceptes i que claims de campanyes s’han acabat convertint en eslògans de marques, perdurant més enllà de les seves campanyes originals.

Exemples de claims: “Si no hay Casera, nos vamos”, o “Be Water, my friend”: una frase famosa de Bruce Lee utilitzada en una campanya de BMW.

El logotip actual de Sitges:

Blau_Sitges_Viu 

Logotip: Sitges en negreta dominant el missatge i destacant el seu nom. Sovint les empreses dissenyen tipografies úniques dissenyades en exclusiva per la seva marca.

Símbol: la Punta, com element més utilitzat, més fotografiat i més representatiu. Poc destacat, poc clar i sense poder ser utilitzat com a símbol ni com a favicon[1]

Lema: Viu, Siempre, Anytime, Toujours,… perquè Sitges ja no és una població turística de temporada d’estiu i vol comunicar un Sitges Viu que està sempre disponible per a tothom.

Què cal fer a partir d’ara?

Aquest logo, ens pot agradar més o menys i m’imagino que per raons pressupostàries, encara no s’ha implementat completament, però cal que sigui visible en tots els elements públics, turisme, hostaleria, pàgines web i xarxes socials (ja està), però encara falta.

Cal que tothom se’l faci seu i que s’inverteixi molt més a fer-lo conèixer, perquè al mateix temps s’està invertint en la imatge de Sitges.

Xavier Duran

xavier@xavierduran.cat



[1] Favicon: icona que surt del logo i que apareix en la barra de navegació de la pàgina web visitada.